Nieuw leven - Reisverslag uit Atherton, Australië van Simone Bruin - WaarBenJij.nu Nieuw leven - Reisverslag uit Atherton, Australië van Simone Bruin - WaarBenJij.nu

Nieuw leven

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

04 Maart 2014 | Australië, Atherton

Na zaterdag (dag na vertrek farm) bijna de hele dag in de Mac Donalds gespendeerd te hebben (lang leve gratis wifi) en me telefoonnummer bij een paar super aardige locals achter gelaten te hebben, die misschien nog wel werk voor me wisten. Had ik ook nog even tijd gemaakt om een oud vrouwtje te helpen die gestruikeld was over hoge stoeprand, been moest zeker gehecht worden want bloed spoot eruit en ze had ook geen grammetje vet eraan dus die was behoorlijk geschrokken. Uiteindelijk ff d'r dochter gebeld die haar naar het ziekenhuis gebracht heeft, mooi zo en dan kan ik weer ff teren op goeie karma.

Er zaten geen hostels in Mareeba alleen maar dure hotels en motels dus heb ik besloten om de bus naar Atherton te pakken. Hij kwam om 16:40 dus had nog ff tijd om te wifi-en in de Mac haha was geen goeie lijn dag voor mij, dat zeker :) Maargoed allang blij dat ik iets van mezelf kon laten horen want kreeg al sms'jes of ik nog wel leefde en dat iedereen zich een beetje ongerust maakte, haha de jeugd van tegenwoordig.. zo 2014 :) maar fijne gedachten dat er iig aan me gedacht wordt haha dat zeker :) thx buddies.

Kreeg al te horen dat ik niet te vroeg op het busstation moest zijn omdat dat geen fijne plek is voor meisje alleen, maarja ik had geen zin om die bus te missen aangezien dat de enigste was die nog ging. En hier weet je het maar nooit met de bustijden, dus besloot uurtje vanstevoren daar te gaan wachten.
Haha en jaa hoor na een kwartier had ik al de aandacht van een rare oude aboriginal, die al hoestend m'n aandacht probeerde te trekken terwijl hij rare praktijken aan het uitvoeren was. Okeeee dan.. Later hoorde ik van me nieuwe Australische maten dat zoiets ook echt alleen maar in Mareeba kan. Gelukkig was de bus op tijd en kwam ie niet dichter bij mij in de buurt, haha heb ik weer hoor.
Mijn leven is gelukkig nooit saai, dat scheelt..

Na half uurtje in de bus gezeten te hebben en paar hostels gezocht te hebben op me lonely planet app, werd ik al geweigerd bij het eerste hostel. Kan alleen op reservering, ik weer naar de Mac om te proberen te reserveren hahaha echt zo'n slechte dag (ik hoef het hele jaar daar niks meer te eten geloof mij) maar kreeg het niet voor elkaar. Hotel waar ik heen gestuurd werd zat vol of ze wisten pas iets over 2 uur. Na paar uur rondgesjouwd te hebben met die zware backpack (zit alweer aan de 20 kilo pfffff ik begon met 16) en overal geweigerd werd bij andere hostels omdat er niemand was of omdat het vol zat, dacht ik bijna dat ik op straat moest slapen die avond. Neeeee hè zou m'n geluk dan eindelijk op zijn, ik moet toch wel ergens kunnen pitten ?! Uiteindelijk toch maar terug gegaan naar dat hotel en gelukkig hadden ze nog één dure kamer voor 60 dollar per nacht. Najaa beter iets als niets. Eindelijk lekker douchen jeeeeej wat knapt een mens daar dan van op hè.. En ik zat nog geen 20 minuten in de bar beneden, werd ik al aangesproken of ik nog werk zocht en of ik niet in de bar wou werken !! Maar natuurlijk wil ik dat, ((ik had toen al ongeveer 6 weken niet meer gewerkt (op de farm telt niet als werken vind ik) en ben zo blij als ik eindelijk weer ff iets kan doen)) ik even opgeschept met m'n 2 lange kantjes CV en meteen goeie indruk achtergelaten bij de baas.
Top, dan kan je een kamer krijgen voor 150 dollar per week, helemaal voor mezelf alleen ook nog. Wat een luxe. En dan kan ik ondertussen fruitpluk baantje zoeken en in het weekend of op vrije dagen in de bar werken zodra ik iets gevonden heb.
Nou dat is dan ook meteen weer geregeld. En ja hoor je raadt het nooit zit ik de volgende dag te Skypen met Nederland, gaat me telefoon of ik geïnteresseerd ben in avocado's plukken..
Voor jullie informatie als je een 2e jaar visum wil aanvragen moet je 88 dagen (3 maanden) seasonal work gedaan hebben. Dus baantjes op een farm en fruitplukken enzo. Ik weet niet of ik 2 jaar wil blijven, maar wil in ieder geval mijn 3 maanden zo snel mogelijk gedaan hebben, mocht ik willen blijven hoef ik niet op het eind te stressen in de laatste maanden.

Ondertussen zijn we 2,5 week verder en ben ik al helemaal gesetteld hier. Ideaal zeg een kamer voor je eigen alleen, kan lekker doen en laten wat ik wil, rommel maken, midden in de nacht Skypen, en overal wifi bereik in hotel ! Ik heb al een hoop diensten in het hotel gedraaid. De 2e dag werd ik al bestempeld tot superwoman omdat ik blijkbaar zo goed en snel werk. Voor mij is het gewoon normaal moet ik zeggen met m'n nodige zwaan (en honderden andere baantjes) werk ervaring, laten we het er maar op houden dat die Aussies gewoon niet doorwerken haha. Maargoed poetsdiensten, bardiensten, serveren in restaurant en zelfs afwas. Maakt me allemaal niet uit, zolang ik maar weer bezig ben en ook een erg fijne gedachten dat er weer geld op me bankrekening binnen komt !
De salarissen liggen hier heel erg hoog. Doordeweeks verdien ik 20 dollar per uur, en in het weekend 25 tot 27 dollar per uur.
Voor het barwerk moet je een RSA certificaat halen. Dat staat voor Responsible Serving Alcohol. Ze zijn hier super streng qua alcohol en je moet per staat een apart certificaat halen met andere regeltjes. Je kan die gewoon halen op de computer op internet binnen anderhalf uur voor 29 dollar en was niet echt moeilijk voor mij moet ik zeggen. Maar is verplicht om in bar te werken, dus meteen maar ff gehaald.
Het hotel waar ik verblijf zoekt fruitpluk werk voor ons, je staat op een wachtlijst en dan regelen hun zelfs vervoer zodat je met een bus wordt opgehaald naar je werk plek.

Na een week ging ik weer vragen of er al iets beschikbaar was, en de baas zei dat er waarschijnlijk heel snel iets moest vrijkomen aangezien ik wel een jongensbaan aan kon.
Er is veel meer werk voor jongens omdat het werk fysiek veel zwaarder is ! Meeste meiden hebben hier 3 tot 6 weken moeten wachten op een baan. En ja hoor de volgende dag (vorige week dinsdag) werd ik wakker gemaakt of ik wou werken op een bananenfarm. Maar natuurlijk, ik werd erheen gebracht en mijn eerste dag begonnen. Pffffffff wat is dat een zwaar leven zeg haha mijn baantje was dieselen. Dat houdt in dat ik met jerrycantje op me rug diesel moet spuiten in afgehakte stammen van een bananenboom. Als je een bananenboom plant, blijft die nieuwe stammen maken en dat is niet de bedoeling want ze moeten op 1 rechte lijn groeien. En natuurlijk worden bananen groter en beter als ze maar uit 1 stam groeien. 2 gasten voor ons hakken alle overige stammen af en ik en een andere gast moeten daar achteraan dan diesel in spuiten. Wel te doen zou je zo denken en het ging ook super goed de eerste dag. Heb je nog geen pijn aan je hand werd me de hele dag gevraagd ? Maar nee ging eigenlijk best wel goed. Voelde me hand wel natuurlijk maar dat is ook niet gek als je zo'n zware spuit continue de hele dag moet indrukken.
Iedereen positief en blij over mij, nou das mooi dit even 3 maandjes proberen vol te houden dan maar Simone. Erg hersendodend werk maargoed. De volgende dag begonnen we weer om 7 uur en ik dacht serieus dat m'n hand eraf zou vallen. Na de 2e dag zat m'n hand helemaal onder de blaren en had ik geen gevoel meer in me vingers en het stukje handpalm onder me duim. Pffff wat een zwaar leven, zo pijnlijk echt niet normaal meer gewoon. (Wat ga je dan ineens al je oude baantjes heeeeel erg waarderen) het is niet voor niks dat ze die backpackers al die rot baantjes laten doen, ik begrijp best dat die Australiërs zich daar te goed voor voelen !
De 3e dag dacht ik echt dat ik dood ging, ik kon me hand niet eens meer gebruiken om dat ding in te knijpen. Gewoon geen kracht meer en zo pijnlijk !! Andere hand erbij gebruikt want wou toch niet opgeven meteen. Na een paar uur heb ik gevraagd aan m'n coördinator of ik mocht ruilen met een gast die bomen om hakt. Hun zeggen allemaal dat dat veel zwaarder is, maar leek mij beter omdat het gewicht van dat mes in ieder geval verdeeld is over je hele hand. Dus ik bomen omhakken, en ging echt super goed ! Ik was erg snel en leerde sneller dan de gemiddelde jongen die er voor het eerst mee begon. Ik helemaal blij, de tijd vloog ook echt voorbij.
Na een uur kwam de wagen met de 2 bazen erin langs gereden. "Je moet nu terug gaan dieselen" werd me verteld. Dus ik vroeg waarom. "Je gaat te langzaam en hakt ze te hoog af" werd me verteld. Oké geef me dan op z'n minst nog 1 kans vroeg ik, ik ben net begonnen en ga nog niet super snel omdat ik niet de goeie stam wil afhakken meteen, laat me er in ieder geval even aan wennen. Oké zeiden ze we komen na de lunch checken. Dus ik weer als een gek verder en het ging echt super goed kreeg ik van alle kanten te horen.
Na de lunch werd er helemaal niks gecheckt en hadden ze al tegen m'n coördinator gezegd dat ik meteen terug naar dieselen moest. Oké dan. Op de weg terug, zat ik er helemaal doorheen. Ik had het idee dat elk moment me handen eraf konden vallen, en mijn pijngrens ligt echt hoog geloof mij. Ik stond echt op het punt om op te geven, maar na wat positiviteit van me maatjes had ik besloten in ieder geval volgende week nog af te maken, en te kijken hoe ik me daarna voelde.

Die Donderdagavond lekker drankjes in de bar en me hand flink koelen met koude biertjes, toen ik ineens het nieuws van me hotelbaas kreeg dat ik ontslagen was !! Haha onvoorstelbaar, woensdag was alles nog goed maar ze pikken het niet als iemand terug tegen hun praat. Je mag geen eigen mening hebben en je moet luisteren als een slaaf als ze je iets opdragen. En dan vervolgens niks tegen mij zeggen, nee lekker hotelbaas opbellen, is lekker makkelijk hè. Maar hun geven daar niks om want ze kunnen me zo makkelijk vervangen. Genoeg mensen die wachten op werk.
Ik zet je wel op de wachtlijst voor een vrouwenbaan in de schuur op de bananenfarm zei m'n hotelbaas. Maar noem me flauw of verwend maar ik hoef echt niet meer voor hun te werken als ze me zo gaan behandelen. Daaag ! En zie je het al voor je, Simone hyperactief kind hele dag stil staan op 1 plek, zonder muziek, zonder praten, en dan hele dag stickers op bananen plakken haha nou nee bedankt. Ik wacht wel lekker op een avocado baantje !
Eind maart komen er een hoop avocado banen vrij en ik ben als eerste aan de beurt werd me beloofd. Heb trouwens niks meer van die gast gehoord die belde, waarschijnlijk omdat het werk pas over paar weken eraan komt. Maar dat komt zeker goed. En ondertussen kan ik genoeg diensten draaien in het hotel hier, zodat ik in ieder geval me huur en eten en drinken kan betalen. Ze zorgen wel goed voor ons hier moet ik zeggen en alle collega's, bazen en hotelgenoten zijn super aardig. Want sta deze week meteen alweer hele week ingepland zodat ik in ieder geval inkomen heb. En de baas vindt het ook wel heel erg belangrijk dat we nog genoeg geld hebben om in zijn bar uit te geven haha.

Het weer is hier wel wisselvallig en ik vind het soms alweer beetje koud worden (24-29 graden) je merkt echt dat de winter eraan komt ! En het scheelt ik zit hier ongeveer een kilometer hoger dan Cairns, dus het koelt hier sneller af op deze hoogte. En het kan ineens van zon naar regen gaan binnen 10 minuten is het hele weer omgeslagen. Maargoed we mogen niet klagen !! In Nederland ook niet want als ik de weerberichten mag geloven hebben jullie alweer lente ! Heerlijk voor jullie dat de winter dit jaar Nederland heeft overgeslagen ! Ben echt blij voor jullie !

Een week later en nog steeds geen gevoel in me vingers, gister m'n verjaardag gevierd en dat was super gezellig. Het was dan wel op een maandag maargoed meeste backpackers nog naar de bar gekomen om een drankje op mij te doen, en ze hadden zelfs taart met kaarsjes geregeld voor me. Echt super lief !! Dankjewel voor alle lieve felicitaties uit Holland iedereen, voelde me echt jarig. En super leuk dat de pappa aapjes zo'n mooi verjaardagslied voor me gezongen hebben en wat leuk jullie even gezien te hebben via Skype !!! Ik had wel een erg lange verjaardag met dat 9 uur tijdsverschil haha.

Vandaag nog lekker van me vrije dag genieten en hopelijk komt er snel een avocado baantje vrij. Ik heb voorlopig ook nog geen haast. Mijn goal is om m'n 3 maanden farmwork gedaan te hebben voordat m'n lieve maat Michael halverwege juli langskomt en een maandje met mij komt reizen ! Kijk er nu al naar uit !

Love you all !!! Heel veel liefs Simone


  • 04 Maart 2014 - 14:07

    Yessica:

    Haha wat kun jij lekker vertellen(typen) Simone!
    Leuk verhaal weer, en gelukkig maar dat dat bananenbaantje alweer voorbij is want je moet je zo ook niet laten behandelen. Zeker als je al 'mannenwerk' aan het doen bent!
    Fijn dat je je verjaardag toch zo goed hebt kunnen vieren, volgens mij maak je daar wel echt snel contact met anderen! Super leuk dat je met de kids van aap hebt kunnen skypen!!
    Have fun de komende tijd!
    Liefs,
    Yessica

  • 04 Maart 2014 - 14:32

    Evelien:

    Ha Simone,

    Nog van harte gefeliciteerd! Geweldig om je verjaardag aan de andere kant van de wereld te vieren.
    Avontuur genoeg zo te lezen!
    Groetjes van ons allemaal!
    Evelien

  • 04 Maart 2014 - 15:56

    Opa En Oma Lebruin:

    Hoi Simone, Weer een grote ondervinding in de bananen, daar wordt je hard van.Dat gebeurt je geen tweede keer.Ga lekker verder met ontdekken wat er allemaal te doen is.Groet en kus van Opa en Oma le Bruin.

  • 07 Maart 2014 - 09:04

    Pappa Willem:

    Mooi verhaal weer Simone. Absoluut geen saai leven als ik het zo lees. Die bananen gasten moeten voor goed gereedschap zorgen, dan is het minder zwaar. Maar zo als je zelf al schrijft; Ze kunnen mensen genoeg krijgen. Ik zou daar ook niet meer heen gaan.
    Zo te lezen een leuke verjaardag gehad. En ja lopen hier nou eenmaal een beetje achter.

  • 10 Maart 2014 - 19:37

    Anja Lanser:

    Hai monus!!! Als je niets hebt ko
    un je altijd nog schrijfster worden haha. Laat je niet teveel op je kop zitten hoor. Heel veel dikke kussen van ons en SUCCES. Ton en anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Atherton

Simone

Actief sinds 26 Nov. 2013
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 10237

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 30 November -0001

Australie enzo

Landen bezocht: