Avocado's - Reisverslag uit Atherton, Australië van Simone Bruin - WaarBenJij.nu Avocado's - Reisverslag uit Atherton, Australië van Simone Bruin - WaarBenJij.nu

Avocado's

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

23 April 2014 | Australië, Atherton

Hallooo allemaal !

Dankjewel voor jullie lieve en leuke reacties altijd, wordt erg gewaardeerd en super leuk om te lezen !
Goed nieuws, ik leef nog !! De cycloon viel allemaal reuze mee. Toen hij de kust raakte was ie al gedowngraded naar niveau 4, en toen hij 12 uur later over ons heen kwam, was het nog maar een nummer eentje. Hoop wind en regen dat wel, maar gelukkig zijn alle avocado's niet van de bomen afgeblazen !!
Na die zondag een nieuw record gelegd te hebben en 12 uur in de bar gespendeerd heb en op m'n telefoon gaan staan zodat m'n beeldscherm vercrackt is, voelde ik me echt een Australische backpacker.
Die avond kregen we het goeie nieuws dat we de volgende dag een introductie op de farm hadden.
We moeten zelf vervoer regelen maar gelukkig hebben me 2 Italiaanse maten een auto. En is het maar 10 minuutjes van de BV vandaan. Dus lappen we met ze alle benzine en zijn we 5 x zo goedkoop uit als de busrit die de uitbuiters van een bananenfarm ons chargede.

Eenmaal op de avocado farm aangekomen maakte we kennis met de familie en werd ons het één en ander uitgelegd. Hele aardige mensen, echt totaal niet te vergelijken met die achterlijke slavenhandel van een bananenfarm.
Ik had een tijd geleden al kennis gemaakt met de farmer en toen had Mick de baas van het hotel al verteld dat ik een harde werker was en graag met de jongens in het veld wou plukken, in plaats van dag in dag uit hersendodend werk doen en avocado's inpakken in de schuur.
En eindelijk werkt m'n vrouwelijkheid dan eens in z'n voordeel en werd me verteld dat ik alles op grondhoogte mag plukken. De jongens moeten op ladders erachteraan om alles wat hoger hangt te plukken. En dan zijn er nog 2 cherrypickers die al het echte hoge plukwerk moeten doen met van die hoogwerkmachines.
Het is een hass avocadofarm en dat type avocado's mag je dus lekker plukken in plaats van knippen.
Je krijgt een zak om je schouders en pakt de avocado vast en klikt met je duim of wijsvinger de steel ervan af. Dan verzamel je ze allemaal totdat je zak vol is en leeg je hem voorzichtig in de bin.
Het is heel zwaar werk en in het begin worden je schouders echt op de proef gesteld. Een volle zak weegt al gauw 25 tot 30 kilo, dus dat is ff wennen. Maar na een paar dagen voel je die pijn niet meer en m'n schrale wond op m'n schouders begint ook langzamerhand weg te trekken.
Ik maak er in m'n hoofd gewoon een hele uitdaging van om die avocado's te zoeken want sommige zitten lekker verstopt achter de bladeren. En als je dan tussen al die takken je eigen aan het doorworstelen bent, voel ik me net gewoon weer 8 jaar oud toen we onze kindertijd in de bosjes en bomen spendeerden.

We werken van 8 tot 5 elke dag en hebben in totaal een uur pauze. Eerste pauze smoko zoals ze dat hier zo mooi noemen, is een half uur doorbetaald en elke dag op en top verzorgd met vers gemaakt eten zoals sandwiches, loempia's, donuts, vers gebakken koekies, bladerdeeghapjes enzo. Noem het allemaal maar op, genoeg voor iedereen en elke dag iets anders.
Gratis koffie, thee, melk, koud water en zelfs cappuccino en macchiato.
Dit is echt een unicum want normaal moet je bij wijze van spreken nog wel betalen voor het kraanwater.
Nou daar kan je de harten van backpackers wel mee stelen en al helemaal als je na een hele lange zware dag zoveel biertjes als je maar aan kan aangeboden krijgt !!
Wat ben ik blij dat ik hier zo lang op gewacht heb zeg !
Ze behandelen je gewoon echt als mensen en dit is ook gewoon de manier waarop je met je personeel om moet gaan, want dat motiveert mij ook weer om extra goed m'n best te doen ! Het salaris ligt ook weer lekker hoog op 20,50 dollar per uur dus helemaal niks te klagen.
Onze normale dagen vrij zijn vrijdag en zaterdag maar dat hangt allemaal van het weer af en de hoeveelheid vraag naar avocado's.
Als het keihard regent kunnen we niet werken want ze mogen niet nat geplukt worden, dat geeft weer meer schade aan de skin.
Afgelopen zaterdag kreeg de plukploeg een dagje vrij maar ze hadden die dag nog iemand nodig voor in de shed. Dus vroegen ze of ik niet een extra dagje wou helpen. Geen probleem natuurlijk, altijd ja zeggen tegen zoiets ! En oeh wat ga ik mijn werk dan extra veel waarderen na een dagje op één plek stil staan en de hele dag avocado's in dozen stoppen. Maar wel heel erg leuk om ook eens de andere kant gezien te hebben en toch ook weer een mooie ervaring.

Je leert best veel op zo'n farm want als je normaal door de supermarkt struint en een stuk fruit uit een doos pakt, denk je never nooit na over het hele proces wat eraan vooraf gegaan is. Wie plukt ze, wie vervoert ze, wie sorteert ze op maat, wie tekent de dozen af, wie stopt ze in dozen, wie plakt er een sticker op, en wie stapelt ze allemaal op haha een hele leuke ervaring allemaal weer, dat is zeker.
Ook kom je dingen te weten die je dan liever niet wil horen zoals dat de originele kleur van mandarijnen geel/groen is, en dat ze die vergassen om ze oranje te maken. Omdat de consument denkt dat mandarijnen oranje horen te zijn. Stel jezelf maar eens de vraag of jij wel een mandarijn uit het schap zou pakken met een geel/groene kleur ?
Tomaten zijn groen en wortels horen zacht te zijn. Maar er moet vanalles chemisch mee gebeuren om die tomaten rood en de wortels hard te maken. Alleen maar omdat wij zo geprogrammeerd zijn, best raar eigenlijk.
Maar het beste van alles is, dat wij alles lekker vers krijgen en zoveel gratis avocado's als we maar willen mee naar huis mogen nemen.
En dan niet eens de second avocado's (het beschadigd fruit met sunburn enzo erop)
En ik word uiteraard weer door iedereen raar aangekeken als ik elke dag nog steeds vrolijk avocado's eet, na er duizenden in m'n hand gehad te hebben.
Morgen ga ik dag 10 in, dat ik achter elkaar aan het werk ben en was dan ook heel erg blij met het goeie nieuws dat we gewoon 3 dagen vrij krijgen !! Jeeej van vrijdag t/m zondag. Heerlijk, dat wordt wel extra gewaardeerd natuurlijk na al dat harde werk.

Het is ook wederom op deze farm nooit saai. Ze hebben 5 grote honden die elke dag met ons mee op pad gaan. Ze gaan mee in de truck en als we aan het plukken zijn, liggen ze altijd wel ergens in de buurt. Toen ik vanmiddag avocado's aan het plukken was, kwamen ze alledrie ineens onder mijn boom zitten, zittend en al starend naar boven. Helemaal stil. Dus ik tegen hun praten (in het Engels natuurlijk haha) wat ze zagen, en omhoog aan het kijken of ik ook iets kon zien. En na een paar minuten zag ik hem ook, een possum ! Ik heb net ff opgezocht wat de vertaling is, maar is dus een buidelrat zegt google. Denk niet eens dat je die in Nederland hebt maargoed ongeveer net zo groot als een kat, en lijkt een beetje op een uit de kluiten gewassen eekhoorn vind ik. Dus de supervisor zei al hopelijk heb je er geen problemen mee als ie dalijk afgemaakt wordt. Nee hoor zei ik, ik ben wel wat gewend met die dingo die voor me neus afgeknalt werd. Het mag eigenlijk niet zei ie er nog achter aan want is een beschermd diersoort, maja die rat vreet al onze avocado's op. Dus na hem uit de boom gejaagd te hebben met een lange stok, en toen ie geen kant meer op kon, viel het arme beestje op de grond en werd ie even gezellig voor onze ogen dood geschud door de leipste hond.
Zo, hebben we dat ook weer meegemaakt haha only in Australia !
Mooi om te zien hoe dat dan weer in de hondenwereld werkt want de andere 2 bleven veilig op afstand, prooi gevangen dan gaan ze die niet proberen af te pakken.
Hij vrat hem gelukkig niet op want als alle honden erbij waren geweest was dit vaak wel het geval. Maar hij liep trots weg met zijn prooi en bleef er lange tijd bij liggen totdat de supervisor hem na een tijdje afpakte en weg gooide.

Vrijdag is het hier anzac day (Australian and New Zealand army corps dag) in beide oorlogen gingen hun allemaal samen werken en dat wordt op de dag van vandaag nog groots gevierd ! Om half 5 's ochtends komt hier in de straat een optocht voorbij en om 5 uur gaat de kroeg al open. Dat belooft wat en fijn om toch ook eens een feestdag vrij te zijn, na heel Pasen gewerkt te hebben.
Maargoed ik klaag zeker niet. Ik wou met me grote mondje niet m'n 3 maanden op die lonely farm uitzitten, en ik ben tot de dag van vandaag nog zeer tevreden met de keuze die ik gemaakt heb !!

I love it how everything always works out for me !!

Love you all !!! Liefs Simone

  • 23 April 2014 - 19:00

    Opa En Oma Le Bruin:

    Hoi Simone, Wederom genoten van je reisverslag. Wat een ervaringen heb je weer.We zijn blij dat het je daar zo goed bevalt. Het scheelt natuurlijk dat je niet te lui bent om dingen aan te pakken, dat is alleen maar positief. Ga lekker zo door, ook met alles op te schrijven en naar ons allemaal toe te sturen.Wij kijken er naar uit. Groetjes en kus van je Opa en Oma.

  • 24 April 2014 - 07:09

    Amber:

    Hej Simone,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar.
    En nog steeds gebeuren alle vreemde dingen alleen bij jou..haha
    Geniet van je vrije dagen en maak nog meer gekke dingen mee,
    zodat wij heerlijk kunnen meegenieten.. :)

    Denk aan alle pappa aapjes, zoals wij nog steeds aan jou..
    x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Atherton

Simone

Actief sinds 26 Nov. 2013
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 10243

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 30 November -0001

Australie enzo

Landen bezocht: